Gå til innhold
Meny

Krav, kontroll og utviklingsmuligheter

Jobbkrav forbindes ofte med å ha mye å gjøre, og slike kvantitative krav er utbredt. Kravene i jobben kan også komme til uttrykk på andre måter enn arbeidsmengde alene. Emosjonelle krav og rollekonflikter kan spille en betydelig rolle i arbeidsmiljøet, spesielt i tjenesteytende næringer hvor interaksjon med mennesker er en vesentlig del av arbeidet. Emosjonelle krav beskriver de følelsesmessige utfordringene knyttet til arbeidet, mens rollekonflikt handler om at man møter ulike krav i arbeidet som ikke lar seg forene. Kravene i jobben kan være utfordrende og skape motivasjon og læring, men kan også oppleves som belastende. Jobbkravene blir spesielt belastende når man opplever lav grad av kontroll (selvbestemmelse), for eksempel begrensede muligheter til å styre arbeidsmengden eller ta nødvendige pauser. Det er også viktig å oppleve at det er rimelig balanse mellom kravene i jobben og belønningen man mottar i form av for eksempel anerkjennelse, utviklingsmuligheter og jobbsikkerhet.