Tilhørighet til virksomheten
Jobbtilhørighet er viktig for jobbmotivasjon, samarbeid og produktivitet
Jobbtilhørighet, eller organisasjonstilhørighet, refererer til ansattes følelse av lojalitet, engasjement og tilknytning til arbeidsplassen, som er en viktig faktor for ansattes trivsel, produktivitet og vilje til å bli værende. Når ansatte føler seg som en del av virksomheten, øker deres motivasjon og evne til å yte sitt beste. Studier viser at tilhørighet på arbeidsplassen er knyttet til høyere jobbtilfredshet og lavere turnover-intensjoner [1].
Videre viser forskning at faktorer som støttende organisasjonskultur, god ledelse, belønningssystemer, autonomi i arbeidet og utviklingsmuligheter er sentrale for å bygge en sterk følelse av tilhørighet. Ansatte med høy jobbtilhørighet er ofte mer engasjerte og produktive, og har større sannsynlighet for å forbli i organisasjonen over tid [2] [1].
Les mer Lukk-
Meyer, John P., Maltin, Elyse R. Employee commitment and well-being: A critical review, theoretical framework and research agenda.Journal of Vocational Behavior. 2010;77(2):323
-
Wang, Qiong, Jiang, Yifan, Weng, Qingxiong, Wang, Qian A meta-analysis of the relationship between occupational commitment and job performance.Social Behavior and Personality. 2019;47(8)