Vennligst vent...



Om grafen

Fakta om emosjonelle krav

19 prosent oppgir i 2019 at de opplever høye emosjonelle krav.

Andelen som oppgir høye emosjonelle krav er økt siden 2013, fra 16 til 19 prosent.

Over halvparten av vernepleiere/sosialarbeidere og leger/psykologer o.l. oppgir høye emosjonelle krav.

 

Tips til å lese figuren

Bruk musepekeren i figuren for å se tallverdier.

Bytt mellom fanene i det grå feltet over figurens overskrift.

Se tips til hvordan du kan lese og laste ned figurene, finne ditt yrke og andre brukertips.

Arbeidsmiljørelevans

Over tid kan det å håndtere emosjonelle krav store deler av arbeidsdagen føre til økt risiko for emosjonell utmattelse og sykefravær.

Emosjonelle krav handler om de følelsesmessige kravene som stilles til arbeidstaker i møte med andre. I mange yrker består arbeidshverdagen i stor grad av interaksjon med kunder, klienter, elever eller pasienter, og det å håndtere egne og andres følelser er en viktig del av jobben. Det kan være at man må justere eller undertrykke egne følelser eller takle andre menneskers sorger og gleder. Disse kravene er i seg selv ikke noe negativt. Tvert imot vil mange føle at det er meningsfullt, og interaksjonen med andre er kanskje også grunnen til at de valgte å jobbe med mennesker. Over tid kan likevel det å skulle håndtere denne typen krav og undertrykke egne følelser i møte med andre, føre til økt risiko for emosjonell utmattelse (Indregard et al., 2018a) og sykefravær (Indregard et al., 2018b; Indregard et al., 2017).

Flere studier av den norske yrkesbefolkningen indikerer at sysselsatte som rapporterer høye emosjonelle krav har større risiko for å utvikle mentale helseplager (Johannesen et al., 2013) og for å ha et høyt sykefravær (Aagestad et al., 2014) enn sysselsatte som i mindre grad rapporterer slike krav. En nylig publisert metaanalyse av 14 oppfølgingsstudier, fra både Sverige og Danmark, viser at emosjonelle krav er en risikofaktor for å utvikle mentale helseplager (van der Molen et al., 2020).  

Litteratur