Gå til innhold
Meny

Fakta om arbeidsmiljøet innen undervisning

Om lag 232 000 personer jobber innen undervisning. Flest jobber som lærer i grunnskole, på videregående skole eller ved universitet/høgskole.

67 % er kvinner

ALLE SYSSELSATTE:
48 %

27 % er under 35 år

ALLE SYSSELSATTE:
34 %

77 % har utdanning fra universitet eller høyskole

ALLE SYSSELSATTE:
44 %

83 % er fornøyd med jobben sin

ALLE SYSSELSATTE:
83 %

Viktige utfordringer for arbeidsmiljøet innen undervisning

Innen undervisning oppgis 1 av 3 sykefravær å være relatert til jobben.

Det kan være mange årsaker til helseplager og sykefravær, og arbeidsmiljøet kan ha stor betydning.
Sykefravær som er relatert til jobben, kan ofte forebygges på den enkelte arbeidsplassen.

13 %

 

 

 

Alle
sysselsatte:

5 %

Er utsatt for vold

Knyttet til
  • håndtering av utagerende elever
  • slag, spark, dytting, lugging og biting
Kan føre til
  • skader
  • søvnvansker
  • psykiske helseplager
  • sykefravær

Andelen som oppgir at de har vært utsatt for vold eller trusler er høyere i grunnskolen. Fysiske skader ved vold utøvd av barn er vanligvis begrenset, men håndtering av utagerende barn kan være svært mentalt belastende.

22 %

 

Alle
sysselsatte:

16 %

Opplever konflikter på arbeidsplassen

Knyttet til
  • at man ofte eller av og til har ubehagelige konflikter med elever, foresatte eller andre som ikke er ansatt på arbeidsplassen
Kan føre til
  • psykiske og fysiske helseplager
  • søvnproblemer
  • at man ønsker å slutte i jobben

Innen undervisning oppgir også 15 % at de utsettes for hets eller trusler på jobben.

32 %

 

Alle
sysselsatte:

20 %

Opplever høye emosjonelle krav

Knyttet til
  • nær kontakt med elever/studenter og foresatte
  • håndtering av sterke følelser som sorg, sinne, fortvilelse og oppgitthet fra andre
  • det å måtte skjule egne følelser
Kan føre til
  • emosjonell utmattelse
  • psykiske plager
  • sykefravær

41 %

 

Alle
sysselsatte:

31 %

Opplever at jobben forstyrrer privatlivet

Knyttet til
  • forberedelser og etterarbeid utenom ordinær arbeidstid
  • å sette grenser for når, hvor og hvor mye man skal jobbe
  • å bli kontaktet eller være tilgjengelighet for elever og foresatte etter ordinær arbeidstid
Kan føre til
  • mindre tid og overskudd til å håndtere plikter og forventninger på hjemmebane
  • redusert trivsel
  • økt risiko for psykiske helseplager, søvnproblemer og at man vurderer egen helse som dårlig

39 %

 

Alle
sysselsatte:

28 %

Opplever dårlig inneklima

Knyttet til
  • dårlig ventilasjon, tørr luft, trekk og dårlig inneklima ellers
Kan føre til
  • redusert trivsel og prestasjonsevne
  • hodepine, irritasjoner i øyne, hud og luftveier, tretthet og nedsatt konsentrasjonsevne

32 %

 

Alle
sysselsatte:

25 %

Får sjeldent eller aldri tilbakemelding fra leder

Knyttet til
  • at de sjeldent eller aldri får tilbakemelding fra nærmeste leder på hvordan de har utført jobben sin
  • manglende tilbakemeldinger og støtte som skal bidra til at man får utført jobben på best mulig måte
Kan føre til
  • utfordringer med å prioritere mellom uforenlige oppgaver
  • redusert motivasjon og jobbtilfredshet

18 %

 

Alle
sysselsatte:

13 %

Opplever høy grad av rollekonflikt

Knyttet til
  • håndtering av motstridende forespørsler og forventninger fra elever/studenter/foresatte, kollegaer og ledere
  • mangel på tilstrekkelige hjelpemidler til å utføre arbeidsoppgaver eller manglende ressurser til å løse arbeidsoppgavene
Kan føre til
  • muskel- og skjelettplager
  • psykiske plager

Helseutfall innen undervisning

23 %

oppgir

hodepine som helt eller delvis skyldes jobben

Les mer om hodepine og migrene

34 %

oppgir

søvnvansker som helt eller delvis skyldes jobben

Les mer om søvnvansker

22 %

oppgir

psykiske plager som helt eller delvis skyldes jobben

Les mer om psykiske plager

37 %

er psykisk utmattet etter jobb minst én gang i uken

Les mer om psykisk utmattelse etter jobb

Mer om bransjen

  • I undervisning er det høyere andeler som oppgir at de er midlertidig ansatt sammenliknet med gjennomsnittet for alle næringer
  • 83 % oppgir at de er medlem av en fagforening eller arbeidstakerorganisasjon
  • 1 av 5 oppgir at de ofte får oppgaver uten tilstrekkelige hjelpemidler eller ressurser til å fullføre dem
  • 1 av 5 oppgir også innføring av ny teknologi uten tilstrekkelig opplæring

 

Kilde: Hovedkilden er Levekårsundersøkelsen om arbeidsmiljø 2022, innhentet av SSB. Data om alder, kjønn og utdanning er hentet fra microdata.no.

SIST OPPDATERT 13.12.2024